door Hieke de Zeeuw
Werkgevend Nederland is op zoek naar toptalent. Om op tijd op de eerste rang te zitten worden zelfs studenten in het eerste jaar alvast geboeid en gebonden door bijvoorbeeld ervaringsstages, een loopbaancoach en andere prachtige vooruitzichten voor als ze straks uit de collegebanken rollen.
Het gaat een beetje lijken op de voetbalscouts die ieder weekend staan te kleumen langs de lijn bij Veluwse boys (& girls) E1. Nog even en er vestigt zich een zaakwaarnemer op de campus. Je kunt het je als jezelf respecterende wervingsdeskundige natuurlijk niet veroorloven om achter het net te vissen. Een mooie campagne, events om vooral jong en fris over te komen, een batterij aan jonge recruters op pad: binnenhalen is het devies.
Lieve werkgever
Maar: ´lieve, lieve werkgever´, zo begint de Open Brief aan de Nederlandse werkgever, die eind vorig jaar werd geschreven door deelnemers aan de tweede meeting of minds van een programma voor Young Professionals van NVO2. ´Ik waardeer je gewilligheid en voel me natuurlijk erg gevleid. Maar… ik schrijf je om te laten weten dat het zinloos is. Want, vroeg of laat vertrek ik weer en is het allemaal voor niets geweest…..´. De Open Brief geeft inzicht in de echte wensen van young professonals: gehoord en serieus genomen worden.
Dat is nou vervelend. Je doet je best om het beste uit de markt te halen en dat beste stelt al meteen: ik ga toch weer weg. Wat ondankbaar. Maar zo is het wel. Wie nu nog de kenmerken van generatie Y niet op een rijtje heeft, zit te slapen. Jongeren die nu de arbeidsmarkt betreden verschillen écht van hun oudere collega´s. Young Professionals willen zich best binden. Maar ze blijven alleen als ze zich gewaardeerd voelen, zichzelf kunnen zijn en gehoord worden. Dat betekent dus, werkgever: luisteren naar wat jonge werknemers echt willen. En dat is moeilijk. Ten eerste omdat jonge mensen vaak zelf nog niet weten wat ze willen. Maar ook omdat luisteren, echt luisteren, de moeilijkste communicatiecompetentie is die er bestaat. Nog te vaak denken organisaties dat hun visie of standpunt het beste uitgangspunt is voor de boodschap die moet worden verspreid; gewoon zenden, die boodschap. Goed kunnen luisteren en inspelen op dat wat je hoort is dé belangrijkste competentie voor organisaties die succes willen hebben op de arbeidsmarkt.
Kritisch
Binden en boeien doe je niet (alleen) met aansprekende arbeidsmarktcampagnes. Dat doe je vooral met het creëren van een organisatiecultuur waar jonge mensen zich thuis voelen. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dat doe je niet in een jaartje. Maar als je nú begint en kritisch kijkt naar de organisatiecultuur, de stijl van management, de ongeschreven regels, heersende waarden en normen en de communicatieve uitingen die de dragers zijn van de cultuur én vervolgens een gedragen plan van aanpak maakt om die cultuur echt te veranderen; dan ben je misschien precies op tijd klaar als die net geworven eerstejaars RSM afstudeert!
De open brief aan de Nederlandse werkgever door young professionals is te vinden op www.watisjouwvraag.nl.