Generatieverschillen in organisaties overbruggen

door: Hieke de Zeeuw

Vanaf komend jaar gaan we in organisaties echt wat merken van de zogenaamde generatie Y; jongeren die zijn opgegroeid met Internet. Ze betreden dan, al dan niet hoog opgeleid, de arbeidsmarkt. Fundamenteel anders gaan ze zo hun eigen weg. Niet voor geld alleen, maar voor inhoud, hard werken is prima, maar er is méér in het leven.Ze zijn nu nog niet met velen, dus kunnen we er nog een beetje voor weglopen. Maar hun aantal neemt snel toe. En ze gaan niet aan de kant. Is de uitdaging niet groot genoeg, dan vertrekken ze weer. Gesettelde veertigers en babyboomers worden daar soms op voorhand al moedeloos van. ´Je moet toch eerst wat léren, voordat je jezelf een goede manager kunt noemen? Heb geduld, ik ben ook onderaan begonnen´. ´Iedere generatie bezit op een bepaalde manier innoverend vermogen,´´ stelt Aart Bontekoning, organisatiepsycholoog en recent gepromoveerd aan de Universiteit in Tilburg op het proefschrift Generaties in Organisaties. Generatieverschillen zijn de basis voor evolutie, duurzaam vernieuwen van een bedrijf en het goed afstemmen op veranderingen. Goede communicatie en een open organisatiecultuur, maken dat bedrijven optimaal kunnen profiteren van de innovatiekracht van de nieuwe generatie, zonder dat deze zich stuklopen op de gevestigde orde. Gerichte communicatie- en leiderschapscoaching van deze nieuwe generatie maakt dat deze jonge mensen hun innovatief vermogen constructief weten in te zetten. Hieke de Zeeuw ontwikkelt, samen met Laura van der Brugge van Chenta Leiderschapscoaching trainings- en coachingsprogramma´s die de communicatiekracht en betrokkenheid van de nieuwe generatie vergroten. De expertise van de oudere generatie managers wordt op ongedwongen wijze verbonden aan de innovatiekracht van de jongeren. Zodat de organisatie optimaal kan profiteren van zowel oud als jong management potentieel.

In ManagementScope verscheen in januruari 2008 van Hieke de Zeeuw een achtergrond artikel over generaties in organisaties. www.managementscope.nl.

Reageer op dit artikel:

You must be logged in to post a comment.

Terug naar overzicht