Projecten beter laten slagen

door: Hieke de Zeeuw

In het Financieel Dagblad stond onlangs dat de meeste grote veranderingstrajecten binnen organisaties mislukken omdat de manager onvoldoende communiceert.Dat geldt niet alleen voor grote veranderingen maar ook voor kleine. Iedereen die wel eens projecten leidt herkent dit. Een plan maken, doelstellingen formuleren, dat lukt vaak allemaal nog. De planning halen binnen het gestelde budget wordt al iets lastiger. Maar zorgen dat het project ook daadwerkelijk landt in de organisatie en dat op het juiste moment die mensen meewerken en enthousiast zijn die je nodig hebt is een ander verhaal. Communicatie is een ondergeschoven aspect bij projecten en programma´s. Niet uit onwil of onkunde. Er is natuurlijk gedacht aan een hoofdstuk met de titel communicatie. En in de meeste gevallen is er een medewerker of een afdeling met dezelfde benaming langs zij. Er wordt vastgesteld wie waarvoor verantwoordelijk is, wanneer er een kickoff bijeenkomst moet komen en een stukje in het personeelsblad. Maar hoe precies, wanneer met welk doel en boodschap wordt gecommuniceerd, wordt niet vastgelegd.

Een goede (project)leider onderscheidt zich door affiniteit en gevoel voor communicatie. De betrokken medewerker communicatie is meestal alleen een uitvoerende en zeker geen coach van de manager. Het komt dus aan op zelfwerkzaamheid en eigen initiatief van de leider van het project. Door planmatig en pro-actief te communiceren krijg je op de juiste momenten de goede mensen ´mee´ , verzamel je bruikbare input en creëer je draagvlak te creëren voor veranderen. Doe je dat goed, dan straalt het succes op de leider af. Communicatiekracht van (project)managers vergroot je door training en coaching. In het algemeen, of specifiek in een bepaalde situatie. Vooral jonge managers hebben baat bij een (communicatie coach) die hen een tijdje dicht op de huid zit.

Lees ook het boek ´Bruggen bouwen – communicatie van projecten en programma´s door Jan-Jelle van Hasselt, Roelof Benthem en Lixel Huijts ISBN 90 13 02360 6.

Reageer op dit artikel:

You must be logged in to post a comment.

Terug naar overzicht